Blogs laten schrijven

Gepubliceerd op: 27-02-2019

Blogs leveren je gemiddeld 55% meer bezoekers op.

Blogs schrijven. Zelf doen of uitbesteden?

Als je ondernemer bent, dan zal dit niet het eerste bericht zijn wat je leest over het schrijven van een goede blog. Bloggen is goed voor je vindbaarheid. Punt. Zelfs met een simpele website kan een blog die werkelijk goed geschreven is jouw vindbaarheid aanzienlijk verbeteren, en ook op redelijk korte termijn.

Vindbaar worden door kwaliteit te leveren

Er wordt veel geschreven over SEO, Google ranking en manieren om meer bezoekers naar je website te halen. De vraag is altijd weer: ‘Hoe word ik beter vindbaar?’ De waarheid is dat vindbaar worden – we hebben het hier over organische resultaten, dus niet betaald – geen kwestie is van het toepassen van allerlei trucjes, maar vooral een kwestie van kwaliteit.

Vindbaar worden doe je door een website te bouwen met goede teksten, video’s, links en andere relevante media. Een website moet bovendien altijd in beweging zijn. Hij is dus nooit af. Om maar even met een cliché in huis te vallen: Stilstand is achteruitgang. Als er niks gebeurt, zal jouw website langzaam dalen in de zoekresultaten en voor je het weet ben je dan eigenaar van een van de vele spooksites die ergens onderaan de zoekresultaten bungelen. Zonde van de investering en de moeite.

Blogs: relatief eenvoudig en zeer effectief

Jouw website heeft content nodig en een blog is, vooral als je verder weinig verstand hebt van SEO, de beste manier om je website een boost te geven. Je website opzetten is niet een klusje dat je er even bij doet. Het moet iets zijn waar jij je regelmatig en het liefst dagelijks mee bezighoudt. Als je dat slecht nieuws vindt, en werken aan jouw website je tegenstaat, dan is het aan te raden om dit werk uit te besteden en een goede schrijver in te huren die dit werk voor je doet. De cijfers liegen er niet om, wie blogt, trekt 55% meer bezoekers aan dan wie niet blogt.

Een voorbeeldje:

Een goede vriend van mij is psychotherapeut. Hij had al jaren een website die niet goed scoorde in de zoekmachines, tot hij eens een poging waagde om een serie blogs te schrijven. Hij is gespecialiseerd in traumaverwerking en schreef daar drie blogs over waarin hij achtereenvolgens de verschillende stappen van traumaverwerking behandelde. De blogs plaatste hij in een tijdsbestek van enkele maanden online en voilà; na een paar maanden begon het verkeer op zijn website op gang te komen. Het had hem tijd gekost, dat wel, maar de investering werd meer dan beloond.

Interactie met je bezoekers

Onder zijn blogs lieten lezers berichten achter waar hij zelf op reageerde. Hij communiceerde zo met zijn doelgroep, iets wat door de zoekmachines als zeer positief en betrouwbaar wordt ervaren (interactie met de bezoeker). Let wel; het waren geen korte berichtjes van vijf- zeshonderd woorden die mijn goede vriend online zette. Het waren goed geschreven, inhoudelijke artikelen die voor mensen met een trauma werkelijk relevant en interessant waren. De blogs werden gevonden, gelezen en gedeeld. Het verkeer op zijn website nam binnen een paar maanden aanzienlijk toe en inmiddels hoeft hij zich geen zorgen meer te maken over het aantrekken van genoeg cliënten.

Tijd voor kwaliteit

Wat mijn goede vriend deed, was precies wat de zoekmachines graag willen zien; kwaliteit bieden en dat is ook iets wat hij als psychotherapeut te bieden heeft. Dit alles heeft dus niets te maken met het uithalen van een trucje om de zoekmachines om de tuin te leiden en dat moet ook niet je doel zijn. Back in the days kon je nog met zoekwoorden spammen op websites van lege domeinen die sommige bijdehandjes opkochten, maar dat werd vrij snel door Google afgestraft met boetes en lage hele scores in de zoekresultaten. Google is steeds geavanceerde geworden en dat zal in de toekomst alleen maar meer worden. Kortom: Tijd voor kwaliteit.

De belangrijkste feiten over blogs

Hebben we al gezegd dat bloggen de beste manier is om je website een boost te geven? Mocht je nog niet overtuigd zijn, hieronder hebben we wat feiten op een rijtje gezet over de voordelen van bloggen:

  1. Bloggen is relatief eenvoudig en betaalbaar, voor resultaten die er niet om liegen.
  2. Wie blogt trekt gemiddeld 55% meer bezoekers aan.
  3. De bezoekers die je via een blog aantrekt zijn waardevol (hoge kwaliteit leads) die zich veel sneller en vaker omzetten in conversie, omzet.
  4. 43 procent van de bloggende bedrijven trekken nieuwe klanten aan via hun blog
  5. Bloggers hebben gemiddeld 443 meer pagina in Google
  6. Met 5 blogs per week (twintig per maand) trek je gemiddeld 5 keer meer bezoekers dan bedrijven die 1 keer per week een blog plaatsen (4 per maand)

Blogs worden serieus genomen

Bezoekers nemen meer tijd om een blog te lezen dan bijvoorbeeld social media post. Daarmee gaan ze in zekere zin al een verbond met je aan, en is de kans groter dat ze ook de tijd nemen om de rest van je site te bekijken. Een goede blog vertelt iets over jouw als organisatie, bedrijf of persoon. Het schept vertrouwen. Zaken doe je ten slotte het liefst met iemand of een bedrijf waar je een goed gevoel bij hebt.

Jouw blogs laten verzorgen door een professionele tekstschrijver? Neem contact met ons op.

De beste match, voor de beste tekst