Wel of niet betalen voor advertenties?

Gepubliceerd op: 27-02-2019

Adverteren met Google Ads of social media. Wel of niet betalen om je zichtbaarheid te vergroten?

Betalen of niet voor online advertenties?

Investeren in Google Ads, loont dat? Die vraag horen we vaak. Je hebt natuurlijk de mogelijkheid om te betalen voor advertenties via Google Ads of social media campagnes. Voor deze tools geldt, net als voor blogging, dat het tijd kost om resultaten te behalen. Het opzetten van een werkelijk goede campagne, en vooral het bijhouden van je campagnes, is een proces.

Als je met Google Ads aan de slag gaat, doe je er verstandig aan om Google Analytics aan je account te koppelen. Je kunt dan bijvoorbeeld zien hoeveel bezoekers op jouw webite komen, hoe lang ze gemiddeld blijven, en op welke pagina’s ze vooral terechtkomen. Aan de hand van die informatie - die wordt trouwens helemaal gratis verstrekt - kun je jouw website op bepaalde punten aanpassen, en verfijnen. Wat niet veel mensen weten is dat Google een hele goede hulplijn heeft die je doordeweeks iedere dag kan bellen.

Google heeft een gratis hulplijn

Google heeft een gratis hulplijn. Je hoeft dus niet meteen een expert of extern bedrijf in te schakelen en geld te investeren om het begin te maken met een effectieve Google Ads campagne. Google kan je heel goed helpen met het opzetten van je Ads account, het koppelen van je analytics account en het antwoorden van vragen.

Vragen kunnen ook via de chat of mail worden gesteld, maar ik raad je aan om een belafspraak te maken. De experts van Google komen meestal dezelfde dag nog bij je terug en zijn, is mijn ervaring, zeer kundig, geduldig en vriendelijk. Zeker de moeite waard om te proberen voor je het geheel uitbesteed aan een extern bedrijf. 

Kiezen voor Google Ads of social media advertenties?

Het kan ontzettend interessant en leuk zijn om je bezig te houden met het aantrekken van bezoekers op je site, zeker als je merkt dat het loont, maar het is ook een tak van sport en net als het schrijven van blogs, vrij tijdrovend. Of het voor jou interessant is om te investeren in Google Ads, of je bijvoorbeeld meer te richten op de social media kanalen, heeft te maken met het product of de dienst die je aanbiedt. Als jij een appartementencomplex beheert, dan kan Facebook heel effectief zijn om een bepaalde groep mensen aan te spreken. Google Ads is weer effectief als jij gevonden wilt worden door mensen die een specifiekere zoekvraag hebben.

Om het voorbeeld aan te halen van mijn goede vriend de psychotherapeut, waarover ik eerder sprak in het artikel: blog zelf schrijven of uitbesteden? Hij schreef een reeks blogs over traumaverwerking. Iemand voor wie dat interessant is, zal eerder online zoeken op dit keyword. Iemand die vakantiehuizen aan de man wil brengen, wil graag dat zijn advertentie bij een breder publiek zichtbaar wordt.

In dat laatste geval wil je mensen op het idee brengen om voor een dergelijk type vakantiehuis, of een bepaalde bestemming te kiezen. In zo'n geval bijvoorbeeld gezinnen met kinderen. Daarvoor kan Facebook beter ingezet worden omdat je hier jouw doelgroep nauwkeurig kunt bepalen. Facebook bezit een schat aan data (daar weten we alles van:) en kan een advertentie laten zien aan een specifieke groep mensen binnen een bepaalde leeftijd, branche of mensen die bepaalde interesses delen.

Hoeveel geld uitgeven aan Google advertenties of social media?

Als je dan eenmaal de sprong waagt om te investeren in Google Ads of social media, hoeveel geef je dan precies uit? Via Google Ads betaal je per klik en het bedrag dat je wilt besteden kun je per dag instellen. Je kunt dit bedrag op ieder moment aanpassen en zo hoog of laag maken als je zelf wilt. Als je bijvoorbeeld drie verschillende campagnes uitzet, en je merkt dat een van de campagnes je al meteen leads oplevert, dan kun je het budget voor alle campagne aanpassen en inzetten op de zoektermen die de beste resultaten opleveren. Google Ads is geen rocket science, dus het is ook een kwestie van experimenteren en kijken wat het beste werkt.

Negatieve zoekwoorden instellen

Sommige zoekwoorden hebben een hogere keyworddichtheid en zullen je meer bezoekers opleveren. Daarom betaal je voor het ene keyword meer per klik dan voor het andere keyword. Je zult in het begin vaak wat onnodige kliks verspillen, waar je dan ook voor betaalt, maar dat trekt al snel aan wanneer je een beetje wegwijs bent geworden.

Doorloop de stappen op je gemak en stel altijd negatieve zoekwoorden in zoals 'gratis' en vacature' als je ten minste geen gratis diensten wilt aanbieden of niet op zoek bent naar werknemers. Meer tips over vindbaar worden betaald of onbetaald in onze volgende blogs!

Hulp nodig bij het schrijven van je blog of content? Neem contact op. Onze schrijvers gaan graag voor je aan de slag

De beste match, voor de beste tekst