Ons creatief schrijftalent:

Stijlfiguur tekstbureau is het ghostwriting agentschap voor jouw customized fictie en non-fictiewerk. We werken met gepubliceerde en prijswinnende auteurs, met ervaren vakdocenten, redacteuren en doortastende creatievelingen. Onze schrijvers hebben jarenlange ervaring op zowel het commerciële als het creatieve vlak en hebben één ding met elkaar gemeen: Passie voor taal. Wij geloven dat de beste boeken ontstaan uit een goede band tussen jou en de schrijver. We maken er een sport van om je aan de beste auteur uit onze pool te koppelen.

 

Sanne (1988) auteur, columnist, filosoof

'Ik meen in alle oprechtheid dat deze schrijfster een meerwaarde is voor onze literatuur.' - Kurt Van Eeghem

'De schrijfster laat filosofie en wetenschap elkaar de hand reiken in een diepzinnige roman vol ideeënspinsels.'- De Morgen 

Sanne studeerde Internationale politiek en filosofie. Ze debuteerde in 2017 met de roman ‘Rafelen’ (Houtekiet), die werd genomineerd voor de Cutting Edge Awards en de Hypatia-prijs, en bekroond met de Confituur Publieksprijs. Ze schrijft regelmatig opiniebijdragen voor de Belgische krant De Standaard en geeft filosofisch-literaire lezingen.

Als schrijfdocent staat ze aspirant-auteurs bij. Haar geliefde terrein? Bellettrie, de kunst van het mooiste woord op de juiste plaats. Als communicatie-adviseur helpt ze bedrijven en organisaties om strategisch te communiceren. Branding, baselines en tone of voice veranderen in een oogwenk van hippe marketingtermen in strakke zinsneden en een persoonlijke stijl.

Nieuwsgierigheid drijft haar in uiteenlopende richtingen. Haar parcours oogt bochtiger dan dat van de gemiddelde reebok. Ze studeerde politieke wetenschappen en filosofie, maar is ook gediplomeerd bakker en boswachter. Ze was jaren actief in de milieu- en ontwikkelingssector. Duurzaamheid en ecologie zijn dus haar ding, weliswaar zonder het wollige kantje. Ooit maakte ze zelf muziek, maar de vruchten daarvan zitten weggeborgen in een archief met jeugdzondes.

 

Iris (1985) schrijver, journalist, columnist

'Zo krachtig en beeldend is haar stijl dat lezen werkelijk een meereizen wordt, zelfs onder water, als ze duikt, betovert haar proza.’ – Trouw. 

De Nederlandse Eten, bidden en beminnen.’ – Volkskrant Magazine. 

Iris reisde in haar eentje de verre én wijde wereld over voor o.a. National Geographic, NRC, Trouw, FD, HPdeTijd, Volkskrant en vele anderen. Daarnaast is ze duikinstructeur, werkte op Tahiti, spreekt vloeiend Nederlands, Engels, Frans, Spaans en is oud studente van funky talen als Sanskriet en Amhaars.

Ze begon haar leven on the road op haar achttiende en heeft inmiddels meer dan 100 landen bezocht. Haar drie reisboeken kwamen uit bij uitgeverij De Arbeiderspers en het zijn memoires over stranddagen in Somaliland, liften naar Irak, wonen op onbewoonde atollen, het overschrijden van de datumgrens per vissersschip, ontmoetingen met koningen en koninginnen van eilanden in de Pacific en het overleven van een dodelijke cycloon.

Momenteel is ze met voorlopig reispensioen en gesetteld in de Franse Alpen in een stenen huis op duizend meter hoogte waar haar backpack op zolder ligt, maar altijd binnen handbereik. Ze werkt momenteel als vaste freelancer voor Trouw, recenseert boeken voor de Volkskrant en haar eerste jeugdroman verschijnt begin volgend jaar bij Singel Uitgeverijen

Eveline (1984) schrijver, auteur, redacteur

'Een aanwinst voor onze letteren.' - De Limburger

'Een volkomen olfactorische roman die je aan Proust doet denken.' - Rob Schouten, Trouw

'Gevaarlijke schrijfster, die Eveline Vreeburg - Marja Pruis, De Groene

Eveline studeerde Europese Studies en Literary Studies aan de UvA. In 2011 debuteerde ze bij Prometheus met de roman Onder Pseudoniem en in 2014 kwam bij diezelfde uitgeverij haar tweede boek uit met de titel Het grootste geluk. In september 2018 verscheen haar derde roman Wie brengt mij naar Mentrum.

Publicaties en recensies verschenen o.a. in NRC Handelsblad, de Groene Amsterdammer, De Limburger, Knack, HP de Tijd, Vrij Nederland, Trouw en Marie Claire. Bekijk leesfragmenten en uitgebreide recensies ook op www.evelinevreeburg.nl. 

Als tekstschrijfster werkte zij o.a. voor RTL, Deloitte, Mr Green, SupskinStreets of the Worlds BV, Outpost.pt, VacanceSelect en Story Terrace. Ook droeg zij bij aan universitaire projecten binnen de Europese Unie, Housing First.

Hedwig (1986) schrijver, journalist, redacteur

'Een heerlijk boek voor iedereen die er ooit van heeft gedroomd alles achter zich te laten en de wijde wereld in te trekken.’ – Rianne Meijer, LINDA.

Na een blauwe maandag psychologie te hebben gestudeerd, besloot Hedwig de journalistiek in te gaan – en óver mensen te schrijven, in plaats van labels op ze te plakken. Na haar studie journalistiek begon ze als freelancer bij Dagblad De Pers. Daarna schreef en schrijft ze onder meer voor De Volkskrant, NRC Handelsblad, Psychologie Magazine, Women’s Health, VIVA, Intermediair en Flow Magazine. Als copywriter werkte zij onder andere samen met Google, Knab, Funda, KPN Zakelijk, Zilveren Kruis Achmea en Netflix.

 In 2016 zegde Hedwig haar leven in Amsterdam gedag om, samen met haar vriend en hun twee honden, in een oude Volkswagenbus de wereld in te trekken. Ze hoopten dat dit iconische busje hen niet alleen op plekken zal brengen waar ze nog nooit geweest waren, maar vooral dat ze door het bijbehorende gevoel van vrijheid konden ontsnappen uit hun wereld van vastgeroeste patronen en hoge verwachtingen. Hierover publiceerde Hedwig onlangs bij uitgeverij Ambo|Anthos haar literaire non-fictie debuut Wat er is: Over een groot verlangen naar een klein leven.

Omdat het leven niets zou zijn zonder boeken, bevond zich in dat busje een bescheiden bibliotheek dat onderweg stelselmatig verder werd aangevuld. Want een e-reader is ook niet alles. Naast haar schrijfwerk werkte Hedwig regelmatig als boekverkoper in De Nieuwe Boekhandel in Amsterdam. Ook was ze meerdere malen jurylid bij de literaire wedstrijd Manuscripting. Momenteel bevinden zij en haar boeken, en vriend en honden, zich aan de ruige zuidkust op Kreta – waar ze zijn aanbeland en nooit meer weggaan.

 

Tim (1978) redacteur, dichter, columnist 

'Zijn gedichten zijn niet alleen uiterst helder, maar hij luistert ook, en leeft zich in.' - Maarten Buser
‘Als stadsdichter brengt hij poëzie dichter bij mensen, de mensen dichter bij de stad, de stad dichter bij de mensen. - Annelies de Jonge, wethouder cultuur, gemeente Zutphen

Om altijd te kunnen schrijven ging Tim journalistiek studeren. Hij werkte vijftien jaar voor een uitgever van regionale kranten en schreef nieuwsverhalen, interviews, columns en commentaren. Als redactiecoördinator stuurde hij fotografen en freelancers aan. Het nauwkeurig redigeren en herschrijven van teksten werd voor hem een tweede natuur. 

Al snel voelde Tim zich beperkt in de journalistieke wereld en begon zich meer te verdiepen in literatuur. Hij werd stadsdichter van zijn woonplaats Zutphen en vervolgens zelfverklaard Vinex-dichter. Tim publiceerde vijf boeken, waarvan vier poëziebundels. Gedichten van zijn hand verschenen in Trouw, Meander, De Gids (online), Het Liegend Konijn, Liter en Poëziepuntgl. In opdracht werkte hij regelmatig als gelegenheidsdichter op symposia en congressen (ministerie van Infrastructuur en Milieu, Nederlandse Vereniging voor Makelaars, PvdA) en eerder voor Wintertuin en Radio 1. Voor programma Dit is de Dag was hij enkele jaren Dichter bij de Dag. 

Tegenwoordig is Tim naast zelfstandig schrijver en dichter eindredacteur van literair tijdschrift Liter. Hiervoor verzorgt hij de redactiecoördinatie en redigeert de korte verhalen, poëzie en essays die in het kwartaalblad verschijnen. Als redacteur werkt hij met dichters, romanciers en historici. Ten slotte is hij ook bestuurslid van de Stichting Ida Gerhardt Prijs, die elke twee jaar de uitreiking van de gelijknamige prijs voor de beste poëziebundel organiseert. Tim is cultuurwetenschapper in spé en een groot liefhebber van literatuur en filosofie. Zijn belangrijkste motivatie is mensen helpen hun verhaal te vertellen.

 

Anne (1982) tekstschrijver, acteur, docent

De afgelopen jaren schreef Anne uiteenlopende theaterteksten, o.a. voor Het Onafhankelijk Toneel en Maas Theater en Dans. Ook schreef hij de solovoorstelling Monster onder de luifels van Theatergroep Kat op ’t Spek. Naast het schrijven richtte Anne zich ook op het lesgeven. Hoe vertel je een verhaal? Hoe zorg je dat de structuur van je verhaal klopt? Hoe zorg je voor heldere communicatie? Allemaal vragen waar hij zich in zijn trainingen mee bezighoudt.

Anne studeerde een paar jaar na Carice van Houten aan de Amsterdamse Toneelschool & Kleinkunstacademie. Binnen de kortste keren werd hij gevraagd voor het schrijversklasje waarvoor een select groepje acteurs in opleiding met talent voor de pen werd geselecteerd. Binnen zijn opleiding schreef hij geweldig veel; van scenes waarin familieruzies nauwkeurig werden uitgeschreven tot een absurdistische dialoog. Ook bleek Anne bijzonder getalenteerd in het schrijven van liedteksten.

Na zijn afstuderen speelde Anne onder andere bij Toneelgroep Amsterdam en Het Nationale Toneel. Ook speelde hij een van de hoofdrollen in Soldaat van Oranje. Een aantal jaar geleden speelde hij Theo van Gogh, de lievelingsbroer van Vincent, in de televisieserie Van Gogh; Een Huis voor Vincent. Naast begenadigd schrijver en acteur, is Anne sportfanaat (maar vooral sportkijker), en een groot kunst- en cultuurliefhebber met een voorliefde voor geschiedenis, filosofie en psychologie.

 

Dries (1985) schrijver, redacteur, recensent

Dries studeerde sociologie en filosofie, maar zijn grote liefde is nog altijd de literatuur. Na zijn master filosofie ging hij als freelancer aan de slag met het recenseren van Nederlandse en buitenlandse literatuur. Zo schreef hij artikelen voor De Groene Amsterdammer, Vrij Nederland en HP/De Tijd. Voor De Correspondent organiseerde hij een maandelijkse Boekenclub, waarin hij met ruim tweeduizend lezers steeds één spraakmakende titel besprak en analyseerde. Momenteel recenseert hij boeken voor Het Parool.

Naast de paar honderd stukken over literatuur, schreef Dries columns en verhalen, redigeerde hij fictie- en non-fictiemanuscripten en begeleidde hij auteurs bij het schrijven van hun boeken. Dries voelt zich ook thuis in de onderzoeksjournalistiek. Hij schreef reisreportages en diverse teksten voor commerciële opdrachtgevers. Of Dries nou over Proust of Ajax schrijft, over popmuziek of politicologie, in al zijn werk staat één ding centraal: de teksten moeten aansprekend zijn vanaf de eerste zin, helder en overtuigend tot aan de laatste punt. 

 

Baukje (1977) copywriter, tekstschrijver

Na een studie Vergelijkende Kunstwetenschap aan de VU in Amsterdam ging Baukje aan de slag in de media. Na ruim tien jaar in dit veld wist ze genoeg over het bereiken van consumenten met communicatiemiddelen en ‘cijfertjes’. Maar mensen bereiken met woorden klonk toch een stuk interessanter. Woorden, daar had ze altijd al veel meer mee. Over die woorden viel heus nog wat te leren, dus een opleiding Concept & Copy aan de Junior* Academie werd in 2012 op het rooster gezet.

Schot in de roos (en Champ of the Year). Freelance schrijven is wat zij nu het allerliefste doet. Dat doet ze voor iedereen die hulp kan gebruiken bij het precies-goed aanspreken van de doelgroep. Daar doe je het immers voor. Die doelgroep moet iets gaan vinden, voelen, herkennen en misschien wel kopen. Dus of het voor babyartikelen of fleet intelligence oplossingen is: ze leeft zich in en gaat ervoor. Ze schreef al voor uiteenlopende merken en instellingen, waaronder Brother, Dixons, HelloFresh, Snoozebaby, Route42 en Schouwburg Het Park.

Van nature gebruikt ze liever een woord minder dan meer. Maar als het iets wezenlijks toevoegt, kan ze ook met prachtig lange onweerstaanbare woorden een gevoel overbrengen waar een versgebakken appeltaart spontaan slagroom van krijgt en de honden tevreden van in hun mandjes gaan liggen. Het is maar net wat jij met tekst aan jouw doelgroep wilt overbrengen. Wat dat ook moge zijn: Baukje heeft er altijd woorden voor.

 

Hagar (1987) journalist, schrijver, radiomaker

Reizen, schrijven en mensen het hemd van het lijf vragen. Dat leek Hagar als tiener wel wat. Met het idee om uiteindelijk journalist te worden schreef ze zich in voor een bachelor Geschiedenis. Na die te hebben afgerond volgde ze de Spaanstalige master Latijns-Amerika studies in Leiden en de Postacademische Dagblad Opleiding Journalistiek in Rotterdam (PDOJ).

Hagar begon haar carrière als freelance journalist in Amsterdam. Maar het avontuur lonkte en in 2014 vertrok ze naar Madrid om te werken als Spanje- en Portugal correspondent. Hagars stukken verschenen onder andere in NRC.next, het Parool, Dagblad Trouw, One World, Juist, Intermediair, Flow en op de Correspondent. Ook werkte ze voor Engelstalige opdrachtgevers als Al Jazeera English, Deutsche Welle English en This American Life. Tussendoor maakte ze zo nu en dan een uitstapje naar Latijns-Amerika. Zo maakte ze radioreportages en schreef ze stukken vanuit Argentinië, Brazilië en Colombia.

Sinds 2019 is Hagar terug in Amsterdam. Ze schrijft nog steeds graag en veel. Bijvoorbeeld over onderwerpen als de belevingswereld van millennials, toerisme, innovatie, de arbeidsmarkt en een gezonde work-life balans. Dit doet ze zowel voor media als bedrijven. Ook maakt ze radioreportages en podcasts. Ze is nog vaak in Spanje te vinden om verhalen te maken.

 

Nina (1983) schrijver, journalist, redacteur

Nina studeerde Taal en Communicatie met als minor Literatuurgeschiedenis en daaropvolgend de Master Redacteur/editor aan de UvA. Ook volgde ze de opleiding Proza voor Kinderen bij Scriptplus. Ze redigeerde manuscripten voor uitgeverij Querido Kind, de Fontein, Lannoo en Prometheus en daarnaast redigeerde ze interviews en levensverhalen voor verhalenbank Story Supply.

Als freelance journalist publiceerde ze recensies, reportages en interviews in o.a. Kidsweek, 7Days, Tijdschrift Lezen, LINDA.nl, Green Gold Stories, Cannabis Now en het Parool. Ze schrijft over zeer uiteenlopende onderwerpen die met elkaar verbonden zijn door hun ietwat afwijkende perspectief dat een frisse blik werpt op alledaagse dingen. Zo verdiept ze zich graag in de bijzondere levensverhalen van gewone mensen, bijvoorbeeld die uit de cannabis industrie of die van de 180 verschillende nationaliteiten in Amsterdam. Daarnaast is een van haar specialisaties jeugdliteratuur en schrijven voor jongeren. Een moeilijk te bereiken doelgroep die vraagt om een groot aanpassingsvermogen en een heldere en toch beeldende schrijfstijl, iets wat goed van pas komt in het schrijven van alle soorten teksten.

Nina heeft dan ook een grote voorliefde voor de kracht van eenvoud en houdt ervan om complexe onderwerpen zo toegankelijk mogelijk te maken. Hiervoor past ze ook graag haar kennis van de argumentatie leer toe. Ze weet in korte tijd teksten op hun argumentatiestructuur te analyseren en zo te herschrijven dat ze zo overtuigend mogelijk worden. Als tekstschrijver werkte ze met name voor particuliere opdrachtgevers voor wie ze nieuwsbrieven, webteksten, subsidie aanvragen en sollicitatie brieven schreef. Op dit moment werkt ze aan haar eerste non-fictie boek.

 

Julien (1982) Schrijver, journalist, redacteur

Julien studeerde Taal en Communicatie aan de Universiteit van Amsterdam. In 2010 startte hij als algemeen verslaggever bij Dagblad De Pers. Twee jaar later maakte hij de overstap naar de Volkskrant waar hij essays, beschouwingen, portretten en interviews over met name (populaire)cultuur, media en modern leven schrijft. Julien één van de televisierecensenten en verzorgt een maandelijkse column in Volkskrant Magazine.

Incidenteel schrijft Julien ook verhalen voor het literaire voetbaltijdschrift Hard Gras. In november verschijnt bij uitgeverij Ambo-Anthos een boek dat hij als ghostwriter voor de bekende Nederlandse politievrouw Ellie Lust schreef, over haar dertig jaar bij de Amsterdamse politie. Julien is een erg bedreven en kundig schrijver met oog voor detail.

Hij woont met zijn vrouw en twee kinderen (voorlopig) aan de kust in Portugal, waar hij - als het even kan - in het water ligt, te wachten op de volgende golf.

 

Hanne (1987) copywriter, redacteur, content strateeg

Hanne studeerde International Communication, met als minor International Journalism aan de Hogeschool van Amsterdam. Al kort na haar studie werd haar ondernemersgeest getriggerd en ging ze verder als freelance copywriter. Naast creatieve copy voor bedrijven en merken, schreef ze ook voor media als de Post Online en diverse lifestyle en business blogs. 

Omdat haar interesse in kunst & cultuur groeide besloot ze KANVAZ magazine op te richten, het blog magazine waar kunst, psychologie en storytelling samenkomen. Binnen KANVAZ ontwikkelde Hanne een redactioneel concept en stuurde ze een internationaal editorial team aan. Ook hielp ze redacteuren om hun originele schrijfstijl te vertalen naar het snelle digitale landschap. Ze schreef, redigeerde en publiceerde columns, artikelen en interviews, en ontwikkelde (social) content campagnes voor Absolut Vodka en Lecturis. Daarnaast schreef Hanne haar eigen columns binnen KANVAZ, waarin ze een doordringende blik wierp op de romantische, en soms gecompliceerde psyche van haar generatie millennials.

Een paar jaar geleden heeft Hanne zich gespecialiseerd in marketing & branding en KANVAZ Studio opgericht, hier helpt Hanne organisaties met overtuigende en originele content en media strategieën. Hanne is een schrijfkameleon. Ze schrijft met een artistieke, analytische of commerciële insteek. Momenteel schrijft Hanne in Lissabon haar eerste roman. 

Meer weten? Neem contact op.